Goed bestuur
Transparantie: de mate van openheid in het overbrengen van informatie. Een transparante werking biedt externe actoren de mogelijkheid om toezicht te houden op de interne werking van een organisatie.
Democratie: interne regels en normen die inherent zijn aan democratische grondbeginselen.
Interne verantwoordelijkheid en controle: voorkomt machtsconcentratie en zorgt voor een robuuste besluitvorming zonder ongewenste beïnvloeding. De interne verantwoordelijkheid en controle zorgen dat er duidelijk toe te wijzen bevoegdheden zijn en dat bestuurders of beslissingsorganen democratisch functioneren zonder over de absolute controle over beslissingen te beschikken.
Democratie: interne regels en normen die inherent zijn aan democratische grondbeginselen.
Interne verantwoordelijkheid en controle: voorkomt machtsconcentratie en zorgt voor een robuuste besluitvorming zonder ongewenste beïnvloeding. De interne verantwoordelijkheid en controle zorgen dat er duidelijk toe te wijzen bevoegdheden zijn en dat bestuurders of beslissingsorganen democratisch functioneren zonder over de absolute controle over beslissingen te beschikken.
Transparantie
1.1 De organisatie publiceert haar statuten, interne reglementen, organigram en sportregels op de website.
1.2. De organisatie publiceert haar beleidsplan op de website.
1.3 De organisatie publiceert het jaarverslag op de website.
1.4 De organisatie publiceert het verslag van de bestuursraad op de website.
1.5 De organisatie publiceert het verslag van de algemene vergadering op de website.
1.6 De website van de organisatie vermeldt de actuele samenstelling van het bestuursorgaan.
1.7 De organisatie rapporteert in het jaarverslag over de vergoedingen van bestuursleden.
1.8 De organisatie rapporteert in het jaarverslag over verklaringen van belangenconflicten en goedgekeurde besluiten hierover.
1.9 Rapporteert het recentste jaarverslag over hoe de federatie omgaat met de code goed bestuur en bestuurswijzigingen?
1.2. De organisatie publiceert haar beleidsplan op de website.
1.3 De organisatie publiceert het jaarverslag op de website.
1.4 De organisatie publiceert het verslag van de bestuursraad op de website.
1.5 De organisatie publiceert het verslag van de algemene vergadering op de website.
1.6 De website van de organisatie vermeldt de actuele samenstelling van het bestuursorgaan.
1.7 De organisatie rapporteert in het jaarverslag over de vergoedingen van bestuursleden.
1.8 De organisatie rapporteert in het jaarverslag over verklaringen van belangenconflicten en goedgekeurde besluiten hierover.
1.9 Rapporteert het recentste jaarverslag over hoe de federatie omgaat met de code goed bestuur en bestuurswijzigingen?
Democratie
2.1 a. Heeft de organisatie heeft per bestuursfunctie een bestuurdersprofiel beschreven in het huishoudelijk reglement?
2.1 b. Werden de bestuurdersprofielen gemotiveerd in het huishoudelijk reglement?
2.1 c. Werden de bestuurdersprofielen goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
2.1 d. Worden de bestuurdersprofielen periodiek én bij het ontstaan van elke vacature geëvalueerd?
2.2 a. Procedures voor bestuursvergaderingen: opstellen agenda, verloop en goedkeuring van besluiten.
2.2 b. De toezichthoudende rol van de voorzitter werd vastgelegd in bovenstaande procedures.
2.3 a. Werd er een gepast quorum vastgelegd voor de algemene ledenvergadering?
2.3 b. Werd er een gepast quorum vastgelegd voor de bestuursraad?
2.4 a. Hebben bestuursfuncties volgens de statuten een maximale aaneengesloten zittingsperiode?
2.4 b. Overschrijdt deze de maximumduur van 12 jaar niet?
2.5 Rooster aan- en aftreden voor alle bestuursfuncties met telkens slechts een gedeeltelijke vervangen.
2.6 Vergaderde het bestuursorgaan minstens 5 maal de voorbije 12 maanden?
2.7 a. Gestandaardiseerde introductieprocedure voor nieuwe bestuurders.
2.7 b. Voorziet de introductieprocedure in een individueel gesprek met de voorzitter en gebeurt dit in de praktijk?
2.7 c. Voorziet de introductieprocedure dat elk nieuw bestuurslid een benoemingsbrief krijgt en gebeurt dit in de prakijk?
2.7 d. Voorziet de introductieprocedure de ontvangst van de statuten, huishoudelijk reglement en beleidsplan voor elk nieuw bestuurslid?
2.8 Vertegenwoordigt de algemene vergadering alle leden van de federatie?
2.9 De statuten bepalen dat er binnen onze federatie geen autonome of zelfstandige entiteiten kunnen bestaan met eigen beleid.
2.1 b. Werden de bestuurdersprofielen gemotiveerd in het huishoudelijk reglement?
2.1 c. Werden de bestuurdersprofielen goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
2.1 d. Worden de bestuurdersprofielen periodiek én bij het ontstaan van elke vacature geëvalueerd?
2.2 a. Procedures voor bestuursvergaderingen: opstellen agenda, verloop en goedkeuring van besluiten.
2.2 b. De toezichthoudende rol van de voorzitter werd vastgelegd in bovenstaande procedures.
2.3 a. Werd er een gepast quorum vastgelegd voor de algemene ledenvergadering?
2.3 b. Werd er een gepast quorum vastgelegd voor de bestuursraad?
2.4 a. Hebben bestuursfuncties volgens de statuten een maximale aaneengesloten zittingsperiode?
2.4 b. Overschrijdt deze de maximumduur van 12 jaar niet?
2.5 Rooster aan- en aftreden voor alle bestuursfuncties met telkens slechts een gedeeltelijke vervangen.
2.6 Vergaderde het bestuursorgaan minstens 5 maal de voorbije 12 maanden?
2.7 a. Gestandaardiseerde introductieprocedure voor nieuwe bestuurders.
2.7 b. Voorziet de introductieprocedure in een individueel gesprek met de voorzitter en gebeurt dit in de praktijk?
2.7 c. Voorziet de introductieprocedure dat elk nieuw bestuurslid een benoemingsbrief krijgt en gebeurt dit in de prakijk?
2.7 d. Voorziet de introductieprocedure de ontvangst van de statuten, huishoudelijk reglement en beleidsplan voor elk nieuw bestuurslid?
2.8 Vertegenwoordigt de algemene vergadering alle leden van de federatie?
2.9 De statuten bepalen dat er binnen onze federatie geen autonome of zelfstandige entiteiten kunnen bestaan met eigen beleid.
Interne verantwoordelijkheid en controle
3.1 De afbakening van taken en bevoegdheden werden vastgelegd in de statuten en het huishoudelijk reglement.
3.2 De functie van voorzitter van het bestuursorgaan en deze van directeur kunnen volgens de statuten niet gecumuleerd worden.
3.3 De onverenigbaarheden met het lidmaatschap van het bestuursorgaan zijn vastgelegd in de statuten.
3.4 a. Afbakening van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur in relatie hem het bestuursorgaan (huishoudelijk regl.).
3.4 b. Verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen meerdere directeurs (huishoudelijk reglement).
3.4 c. Het huishoudelijk reglement geeft weer welke beslissingen de directie en welke het bestuur toekomen.
3.4 d. Het huishoudelijk reglement geeft een duidelijke (financiële) grens weer betreft het afsluiten van contracten met externe door de directie.
3.5 a. Verslag functioneringsgesprek tussen minstens één lid van het bestuursorgaan en de directeur(s) de laatste 12 maanden.
3.5 b. Werd het verslag van dit functioneringsgesprek goedgekeurd door het bestuursorgaan?
3.6 a. Meerjarig beleidsplan inclusief missie, visie en strategie.
3.6 b. Werd dit meerjarig beleidsplan goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
3.6 c. Jaarplan voor het komende boekjaar, afgeleid van het meerjarig beleidsplan.
3.6 d. Werd dit jaarplan goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
3.6 e. Jaarbegroting voor het komende boekjaar, afgeleid van de meerjarenbegroting?
3.6 f. Werd de jaarbegroting goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
3.7 a. Onafhankelijk financieel of auditcomité door de algemene vergadering benoemd (minimaal één onafhankelijk en deskundig persoon).
3.7 b. De werking, taken en samenstelling van het financieel/auditcomité zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
3.7 c. Heeft het financieel/auditcomité de meest recente jaarrekening goedgekeurd?
3.7 d. Heeft het financieel/auditcomité verslag uitgebracht over de meest recente jaarrekening aan de algemene ledenvergadering?
3.8 Verslag zelfevaluatie door het bestuursorgaan - maximaal 12 maanden oud.
3.9 a. Gedragscodes voor bestuurders, directie en personeel.
3.9 b. De gedragscode werd ondertekend door alle leden van het bestuursorgaan, directieleden en personeel.
3.9 c. Het bestuursorgaan nam de laatste 12 maanden actie om te waarborgen dat alle relevante actoren op de hoogte zijn van de gedragscode.
3.10 a. Procedures inzake belangenconflicten.
3.10 b. Vermelden deze procedures de melding van belangenconflicten in het verslag van het bestuursorgaan en in een register?
3.10 c. Transacties met een derde waarmee een lid van het bestuursorgaan een (in)directe familiale of commerciële relatie heeft moeten vooraf
voorgelegd worden aan de algemene ledenvergadering ter goedkeuring.
3.10 d. Vermelden deze procedures dat bestuurders niet mogen deelnemen aan de stemming wanneer er spraken is van belangenconflict?
3.11 a. Bestuursorgaan heeft een werkplan en bijpassend vergaderschema voor een periode van 12 maanden.
3.11 b. Het vergaderschema van het bestuursorgaan behandelt:
3.2 De functie van voorzitter van het bestuursorgaan en deze van directeur kunnen volgens de statuten niet gecumuleerd worden.
3.3 De onverenigbaarheden met het lidmaatschap van het bestuursorgaan zijn vastgelegd in de statuten.
3.4 a. Afbakening van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de directeur in relatie hem het bestuursorgaan (huishoudelijk regl.).
3.4 b. Verdeling van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden tussen meerdere directeurs (huishoudelijk reglement).
3.4 c. Het huishoudelijk reglement geeft weer welke beslissingen de directie en welke het bestuur toekomen.
3.4 d. Het huishoudelijk reglement geeft een duidelijke (financiële) grens weer betreft het afsluiten van contracten met externe door de directie.
3.5 a. Verslag functioneringsgesprek tussen minstens één lid van het bestuursorgaan en de directeur(s) de laatste 12 maanden.
3.5 b. Werd het verslag van dit functioneringsgesprek goedgekeurd door het bestuursorgaan?
3.6 a. Meerjarig beleidsplan inclusief missie, visie en strategie.
3.6 b. Werd dit meerjarig beleidsplan goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
3.6 c. Jaarplan voor het komende boekjaar, afgeleid van het meerjarig beleidsplan.
3.6 d. Werd dit jaarplan goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
3.6 e. Jaarbegroting voor het komende boekjaar, afgeleid van de meerjarenbegroting?
3.6 f. Werd de jaarbegroting goedgekeurd door de algemene ledenvergadering?
3.7 a. Onafhankelijk financieel of auditcomité door de algemene vergadering benoemd (minimaal één onafhankelijk en deskundig persoon).
3.7 b. De werking, taken en samenstelling van het financieel/auditcomité zijn vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
3.7 c. Heeft het financieel/auditcomité de meest recente jaarrekening goedgekeurd?
3.7 d. Heeft het financieel/auditcomité verslag uitgebracht over de meest recente jaarrekening aan de algemene ledenvergadering?
3.8 Verslag zelfevaluatie door het bestuursorgaan - maximaal 12 maanden oud.
3.9 a. Gedragscodes voor bestuurders, directie en personeel.
3.9 b. De gedragscode werd ondertekend door alle leden van het bestuursorgaan, directieleden en personeel.
3.9 c. Het bestuursorgaan nam de laatste 12 maanden actie om te waarborgen dat alle relevante actoren op de hoogte zijn van de gedragscode.
3.10 a. Procedures inzake belangenconflicten.
3.10 b. Vermelden deze procedures de melding van belangenconflicten in het verslag van het bestuursorgaan en in een register?
3.10 c. Transacties met een derde waarmee een lid van het bestuursorgaan een (in)directe familiale of commerciële relatie heeft moeten vooraf
voorgelegd worden aan de algemene ledenvergadering ter goedkeuring.
3.10 d. Vermelden deze procedures dat bestuurders niet mogen deelnemen aan de stemming wanneer er spraken is van belangenconflict?
3.11 a. Bestuursorgaan heeft een werkplan en bijpassend vergaderschema voor een periode van 12 maanden.
3.11 b. Het vergaderschema van het bestuursorgaan behandelt:
- De begroting: maart (vanaf 2022)
- De jaarrekening: maart (vanaf 2022)
- Het beleidsplan: juni (vanaf 2022)
- Het jaarverslag: maart (vanaf 2022)
- De jaarlijkse zelfevaluatie: december (vanaf 2022)
- Het goed bestuur: december (vanaf 2022)
- De organisatie en voorbereiding van de algemene leden vergadering: maart (vanaf 2022)